سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
نشریه ی فرصت
پنج شنبه 91 فروردین 24 :: 8:0 صبح ::  نویسنده : ترکمان زاد

 سالهاست اخلاق و جوانمردی در ورزش جای خود را به بی اخلاقی و پول داده اند و نتیجه گرایی و قهرمان پروری پایه های فرهنگی ورزش کشور را متزلزل کرده است. به راستی مشکل از کجا اغاز شد؟ چه کسانی در بروز بی اخلاقی ها مقصرند و برای برون رفت از این فضا چه باید کرد؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، این سوالات، سوالاتی بود که سال ها اذهان را به خود مشغول کرده است اما پس از اتفاقات دیدار پرسپولیس تهران و داماش در دور اول مسابقات لیگ برتر به شکل پررنگ تری مطرح شد و برای مدتی حتی رسانه ها را به خود مشغول کرد.

این اتفاقات به گونه ای بود که در روزهای ابتدایی آن گمان ها بر این بود که بازیکنان خاطی برای همیشه از صحنه ورزشی کشور محو خواهند شد اما به هر حال نتیجه این شد که همان بازیکنان در دور دوم بازی هم حضور داشتند و هم اخراج شدند.

بسیاری از مردم معتقدند عدم برخورد قاطع با رفتارهای مشابه گذشته باعث شده تا این رفتارها ادامه دار شوند. پس می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که این اتفاقات معلول بعضی کوتاهی ها در دوران گذشته است. و این در حالی است که بر سردر تمامی باشگاهها کلمه فرهنگی ورزشی نقش یافته است.

این در حالی بود که برخی کارشناسان ورزشی "نتیجه گرایی" را به عنوان یک اصل پذیرفته شده در ورزش می دانند و درچنین سیستمی علاوه بر از بین رفتن شایسته سالاری، بازیکن سالاری نمودار می شود و بازیکن برای مدیر غیرورزشی تعیین تکلیف می کند. و برخی دیگر نقش "پول" را در این وضعیف اسفناک موثر می دانستند.

بداخلاقی اخیر باعث شد تا مباحث اخلاقی که خیلی کم رنگ در رسانه ها مطرح می شد نیز مطرح شود  و در این میان برخی اخبار نشان از وساطت برخی مدیران ورزشی و حتی چهره های بیشتر رسانه های تا ورزشی نیز هنگام مواجهه با چنین رفتارهایی داشت تا جائیکه این افراد در صدد توجیه رفتار های زشت صورت گرفته برآمدند.

برخی مسئولین ورزشی، رفتار های زشت صورت گرفته را "شوخی" دانستند و مجری برنامه به اصطلاح فوتبالی صداو سیما تلاش می کرد تا رفتار بازیکنان را توجیه کند.

در شرایط فعلی به نظر می رسد پاسخ به این سوال که "چرا در ورزش این بی اخلاقی ها صورت می گیرد" دوباره بر سر زبان ها افتاده است و هر کس بنا به جایگاه خود و بیشتر برای حفظ جایگاه‌اش سعی می کند به این سوال پاسخ دهد.

با این حال به نظر می رسد مشکل جاه طلبی و شهرت طلبی که بیشتر القایی از سوی رسانه هاست نقش ویژه تری در قبح شکنی اخلاقی برخی ورزشکاران و فضای ورزشی کشور داشته است.

توجه بیش از حد رسانه ها به موضوع ورزش [و البته فقط فوتبال] و اختصاص ساعت ها به حواشی رخ داده در میادین ورزشی باعث شده است موضوعات اصلی تر فراموش شود
.




موضوع مطلب : چرا این روز ها اخلاق در فوتبال ما ذبح میشود ؟

پیوندها
لوگو
هیئت عاشقان ثار الله علوم پزشکی تبریز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 5
  • بازدید دیروز: 12
  • کل بازدیدها: 170511