سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
نشریه ی فرصت
شنبه 91 اردیبهشت 2 :: 2:0 عصر ::  نویسنده : ترکمان زاد

یکی از جدیدترین اعضای کلوب ضریب هوشی آمریکایی «منسا» یک دختربچه چهار ساله است که از ضریب هوشی 159 برخوردار بوده و شایعاتی در مورد باهوش‌تر بودن این کودک از اینشتین بوجود آمده که روانشناسان این مقایسه را زودهنگام خوانده‌اند.

  طبق گزارشات رسانه‌های مختلف جهان، هایدی هانکیس از وینچستر انگلیس تنها یک نمره از انیشتین و استفن هاوکینگ در آزمایشات استاندارد هوش پایین‌تر است.

به گفته فرانک لاولیس، روانشناس ناظر منسا، اگرچه هیچ شکی در مورد باهوش بودن هانکیس وجود نداشته و طبق گزارشات از قابلیت خوانش سطح یک کودک هشت ساله برخوردار بوده و در دو سالگی تا عدد 40 را براحتی شمارش می‌کرده، هنوز نمی‌توان سطح هوشی را در میان گروه‌های مختلف سنی مقایسه کرد.

لاولیس در گفت‌وگویی اظهار کرد: اکنون تنها می‌توان آزمایشات هوش‌بهر را در میان یک گروه سنی خاص انجام داد. می‌توان گفت که این کودک چهار ساله از 99.5 یا 99.8 درصد از گروه سنی خود باهوشتر بوده، اما این بدان معنی نیست که می‌توان این مقایسه را با دیگر گروههای سنی نیز انجام داد.

در حقیقت به گفته لاولیس، نمرات ضریب هوشی در حالت کلی در طول زمان بالا می‌رود. آزمایشات ضریب هوشی همیشه استاندارد شده بوده تا میانگین هوش‌بهر باشد. دارندگان نمرات بالاتر، باهوشتر محسوب شده، اما در پدیده دیگری موسوم به «تاثیر فلین»، نمره میانگین IQ طی نسل‌ها افزایش یافته است.

چندین فرضیه در مورد این اثر از جمله بهبود تغذیه دوران کودکی و محیطهای محرک فزاینده وجود دارد.

مرکز منسا پذیرای افرادی است که از امتیاز بهتری در دو درصد از هرگونه آزمایش استاندارد شده هوش برخوردارند. اگرچه تعداد اعضای حاضر در این کلوب فاش نشده، اما به گفته روانشناسان آن، جوان‌ترین عضو این مجموعه یک کودک سه ساله بوده که در سن دو سالگی به منسا پیوسته است.

جوانترین عضو در جهان اسکار ریگلی است که در سن 2.5 سالگی با ضریب هوشی 160 به این مجموعه پیوسته است. حدود 110 هزار تن در 100 کشور عضو منسا بوده که 50 هزار عضو آن آمریکایی هستند.

برای بزرگسالان این مرکز به ارائه فرصتهای کار با شبکه و گروههای با تمایل به روشنفکری می‌پردازد. برای کودکان نیز، شعبه‌های محلی به ارائه سفرهایی به موزه‌ها پرداخته و سایت mensaforkids.org نیز منابعی مانند بازهای ریاضی جالب و دیگر معماهای ذهنی را برای معلمان و والدین این کودکان با استعداد ارائه می‌دهد.

به گفته روانشناسان این مرکز، تمامی کودکان منسا از ظاهر و رفتاری بسیار عادی برخوردار بوده و تنها در زمان آزمایشات هوشی است که عمق دانسته‌های آنها آشکار می‌شود.




موضوع مطلب : رقابت کودک چهار ساله با انیشتین !

پیوندها
لوگو
هیئت عاشقان ثار الله علوم پزشکی تبریز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 14
  • بازدید دیروز: 9
  • کل بازدیدها: 170747