آقای قرائتی : خدا آیتالله العظمی فاضل لنکرانی را رحمت کند. میگفت: بر تو حرام است وارد مسائل سیاسی شوی. گفتم: چرا؟ چون من مقلّد ایشان بودم. گفت: برای اینکه تو در تلویزیون هستی و همهی خطوط سیاسی باید بنشینند و حرف تو را گوش بدهند. اگر یکبار یک موضعگیری کردی، عدهای گفتند: آفرین و عدهای ناراحت شدند، آنهایی که ناراحت شدند تلویزیون را خاموش میکنند. آن جمعیت میلیونی که تلویزیون را خاموش میکند، گناهشان گردن تو است. تو چون میخواهی کار فرهنگی کنی، اصلاً نباید وارد جریانهای سیاسی شوی. بعد دیدم این سند هم دارد. سندش در نهجالبلاغه است. در تاریخ است.
در تاریخ میخوانیم پیغمبر وقتی وارد مدینه شد، آن زمان خط بازی سیاسی نبود. ولی قبیله بازی بود. او میگفت قبیلهی ما و او میگفت قبیلهی ما. دویدند سر افسار شتر پیغمبر را کشیدند که بیا خانهی ما. میخواستند افتخار کنند که پیغمبر روز وارد شدن به مدینه مهمان قبیلهی ما شد. آن قبیله آمد افسار شتر، این قبیله آمد افسار شتر، افسار شتر، افسار شتر، افسار شتر، پیغمبر دید عجب روز اول ورودش دارد کشمکش میشود. گفت: ببینید کنار بروید.کنار بروید! هیچ چیز نگویید. هرجا... باقیاش را هم شما بگویید... هرجا شتر خوابید. این هرجا شتر خوابید یعنی چه؟ یعنی من بیطرف هستم. یعنی کسی که میخواهد یک کار فرهنگی کند نباید از اول قشری از مردم را علیه خودش تحریک کند. این هرجا شتر خوابید یک سند، یک سند دیگر هم به شما بگویم. نامهی 25 نهجالبلاغه امیرالمؤمنین به مسئول زکات میگوید: یک شهری که میروی، یک روستایی که میروی، زکات بگیری، خانهی کسی وارد نشو. چون مهمان آقای «الف» شدی، صبح به آقای «ب» که میگویی: زکات شما چقدر است؟ میگوید: هوم... دیشب خانهی فلانی خوابیدی، این کوکش کرده که من پولدارم. آمده زکات بگیرد. «انزل علی ماءهم» یعنی نازل شو کنار چشمه آب. برو کنار چشمه آب، به قول امروزیها هتلی، مسافرخانهای، خیمهای، یک جایی بخواب که فردا به هرکس گفتی زکات بده، نگویند: چه کسی این را کوک کرده است؟ و به همین خاطر این نصیحت آیتالله العظمی فاضل لنکرانی هم خیلی در من اثر کرد.
موضوع مطلب : فرصت اندیشه