سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
نشریه ی فرصت
دوشنبه 90 آبان 23 :: 11:46 عصر ::  نویسنده : میلاد

کمتر از یک سال از ورود پیامبر(ص) به مدینه گذشته بود. مهاجرینی که از مکه آمده بودند، وضع زندگی نامناسبی داشتند و همه چیزشان در مکه به غارت رفته بود.
در این موقعیت بود که پیامبر دست به اقدامی زد که وضع مسلمانان را دگرگون کرد. پیامبر میان مهاجرین و انصار عقد اخوت جاری و آن‌ها را با یکدیگر برادر کرد و حقوقی را میان برادران قرار داد.


نقطة عطف این قضیه و نهایت آن، عقد اخوتی است که بین پیامبر اسلام و امیرالمؤمنین، جاری شد و پیامبر از همان جا شأن و شخصیت علی(ع) را برای مسلمانان روشن کرد.

اخوت یعنی چی؟

اخوت به معنای برادری است و عقد اخوت یا صیغة اخوت هم پیوندی است که بین دو نفر بسته می‌شود و برای خودش آدابی دارد.

عقد اخوت می‌تواند دو تا دوست را که هیچ پیوند خونی و فامیلی با هم ندارند تبدیل به دو برادر کند. یعنی حقوقی را بر گردن طرفین بگذارد و یک‌جوری دوستی و رفاقت را ثبت رسمی و دائمی کند تا در سه امر: شفاعت، دعا و زیارت.

اقتضای این برادری شریک ساختن طرف دیگر در دعا، زیارت و شفاعت است یعنی اگر دعا نمود به برادر خویش نیز دعا کند و اگر به زیارت اولیای خدا مانند پیامبر و ائمه نائل شد از جانب او نیز زیارت کند. همچنین در قیامت اگر حق شفاعتی نصیب او گردید، از وی شفاعت نماید.

قبلش چند تا نکته تستی رو یادآور میشوم:

1- عقد اخوت بین زنان

اخوت در لغت عرب معادل مفهوم برادری نیست، بلکه معنایی گسترده تر دارد، که خواهری را نیز شامل می شود اهل لغت می گویند ((اخ یعنی کسی که در یک صلب یا یک رحم با تو مشترک است)) بنابراین اخوت، خواهر را نیز شامل می شود به همین دلیل معادل عربی خواهر، یعنی اخت، مؤنث اخ به حساب می آید از این رو تمام دستوراتی که درباره اخوت مؤمنان وارد شده به طور یکسان شامل زنان و مردان می شود.
حضرت رسول مکرم اسلام نیز به هنگام ایجاد اخوت بین مؤمنان در مدینه، دخترش فاطمه زهرا سلام الله علیها را با همسرش ام سلمه خواهر کرد.
الغدیر, ج 3, ص 113. به نقل از سایت حوزه

2-حریم شرعی این عقد

عقد اخوت یک تعهد اخلاقی است که تعهد و التزام به آن نیز اخلاقی است؛
بنابراین اگر دو طرف توافق کنند می تواند لغو شود و صیغه خاصی برای لغو آن نیست.
در عقد اخوت هیچ اثر فقهی مانند ارث و محرمیت ... ایجاد نمیگردد.
لازم است صیغه اخوت خوانده شود اما این‌که حتماً به عربی یا صیغ? خاصی خوانده شود هیچ خاصی تصریحی بر آن وارد نشده است.
البته مقام معظم رهبری می‌فرمایند:
به هر روشی می‌توان آن را اجرا کرد گرچه رعایت صیغه مخصوص و مأثور بهتر است.
صیغه عقد اخوت، میان نامحرم جایز نیست.

چطور عقد اخوت ببندیم

اگر با همه توصیفات راضی شده‌اید که بروید و این سنت را به جا بیاورید، عجله کنید.
روز عید غدیر، ترگل و ورگل راه بیفتید... اما نروید سر کوچه و اولین کسی که به چشمتان خورد، دستش را بگیرید، بیاورید خانه که من می‌خواهم تو برادرم باشی! نه‌خیر.

فکر کنید و رفقایی را که می‌شناسید و دوست خوب‌تان به حساب می‌آیند را خبر کنید. یک عید دیدنی درست و حسابی با هم داشته باشید و
به این شکل عهد اخوت را با هم ببندید:

دست راست خود را روی دست راست دوستتان بگذارید و بگویید:


وأخَیْتُکَ فی الله و صافَیْتُکَ فی الله و صافَحْتُکَ فی الله و عاهَدْتُ الله و ملائکتَهُ و کُتُبَهُ و رُسُلَهُ و أنبیائَهُ و الائمه المعصومین علیهم السلام علی أنّی إن کُنْتُ مِن أهلِ الجنه و الشَّفاعه و اُذِنَ لی بأنْ أدخُلَ الجنه لا أدخُلَها إلا و أنت معی.


ترجمه فارسی‌اش این است: با تو برادر شدم در راه خدا و صاف کردم دلم را با تو در راه خدا و دست دادم با تو در راه خدا و در حضور خدا و ملائکه و کتاب‌های آسمانی و رسولانش و انبیاء و ائمة معصومین علیهم السلام با تو عهد می‌بندم که اگر از اهل بهشت و شفاعت بودم و به من اذن داده شد که داخل بهشت شوم، داخل آن نمی‌شوم مگر با تو.


بعد طرف مقابل بگوید: قبلت، یعنی قبول کردم.

بعد کسی که صیغه را خوانده، بگوید: أسْقَطْتُ عَنْکَ جَمیعَ حُقوقَ الاِ خوَه ما خَلا الشَّفاعه و الدُعاء و الزیاره.
یعنی همة حقوق برادری را از تو ساقط کردم جز شفاعت، دعا و زیارت (همان دید و بازدید).

شفاعت که ان‌شاءالله قسمت‌تان شود آن دنیا!
ولی یادتان نرود که این حق دعا و زیارت را بعد از این عقد به جا بیاورید. یادتان نرود!



موضوع مطلب :

پیوندها
لوگو
هیئت عاشقان ثار الله علوم پزشکی تبریز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 105
  • بازدید دیروز: 2
  • کل بازدیدها: 173257